Διάσωση

π

Οι πρόσφατες ανακοινώσεις της NASA για το αλμυρό νερό που τρέχει στο ανάγλυφο του κόκκινου Αρη, αναζωπύρωσαν συζητήσεις γύρω από την ύπαρξη ζωής στον μακρινό πλανήτη. Παράλληλα, ήρθαν σαν μάννα εξ ουρανού για τη χολιγουντιανή «Διάσωση», η οποία μόλις ξεκίνησε τον ανηφορικό της δρόμο στο boxoffice. Καλύτερη διαφήμιση για την τελευταία διαστημική περιπέτεια του Ρίντλεϊ Σκοτ δεν θα μπορούσε να υπάρξει. Η ταινία δεν εμπνέεται από τις υποθέσεις ή τα συμπεράσματα των επιστημόνων της NASA. Χρησιμοποιεί, όμως, τη δύναμη της μυθοπλασίας για να ξαναφέρει στην κινηματογραφική μας επικαιρότητα τον Κόκκινο Πλανήτη μαζί με την ελπίδα πως κάποτε ο άνθρωπος θα πατήσει το πόδι του και εκεί. Ο Αρης, το δεύτερο σύνορο της επιστημονικής φαντασίας μετά τη Σελήνη, ξαναφάνηκε στον έναστρο θόλο.

Διαπλανητικά…

Η «Διάσωση» δεν είναι ό,τι καλύτερο έχει υπογράψει ο Σκοτ. Εχει όμως ενδιαφέρον γιατί ξαναβάζει τη διαστημική περιπέτεια σε μια ξεχασμένη ρότα της. Την απομακρύνει από τη δυστοπία, διώχνει και τον φόβο απέναντι στο άγνωστο γύρω μας. Την αποκόβει και από μια βαθιά ρίζα της, τον «Πόλεμο των κόσμων» του Χ. Τζ. Γουέλς, λες και θέλει να την ξαναφέρει στην εποχή των ευφάνταστων εικόνων του σινεμασκόπ, αλλά και των λαϊκών αναγνωσμάτων που κέντριζαν ευχάριστα τη φαντασία. Επιστροφή λοιπόν στα επικά διαπλανητικά ταξίδια του ανθρώπου, που είχαν στόχο την κατάκτηση του Διαστήματος.

Η «Διάσωση» είναι καλοσκηνοθετημένη, ενίοτε και διασκεδαστική. Η εικονογράφηση του Αρη βασίστηκε σε αυθεντικές εικόνες, σταλμένες στη Γη από ρομποτικά οχήματα που κατά καιρούς προσεδαφίστηκαν εκεί. Το σενάριο, όμως, δίνει την εντύπωση μιας συρραφής δανείων από άλλες ταινίες επιστημονικής φαντασίας. Η αφέλεια, διάχυτη στο φιλμ, θυμίζει την εποχή των εικονογραφημένων διαστημικών ιστοριών για παιδιά, οι οποίες δημοσιεύονταν σε περιοδικά, όπως τα θρυλικά «Διαπλανητικά». Το σασπένς, υπάρχει κι αυτό στη «Διάσωση», οδηγεί τον συνειρμό στο 1970 και στην περιπέτεια των αστροναυτών του «Απόλλων 13». Οι μεγαλύτεροι θα θυμούνται την αγωνία τους, η οποία μεταφέρθηκε «ζωντανά» και αστραπιαία μέσω τηλεόρασης σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης.

Σαν τον Ε.Τ.

Μια επανδρωμένη αποστολή της NASA έχει φτάσει στον Αρη. Μια αμμοθύελλα, όμως, τους χαλάει τα φιλόδοξα σχέδια. Οι γήινοι πιονιέροι του Διαστήματος θα αναγκαστούν να φύγουν άρον άρον, αφήνοντας πίσω τους τον αστροναύτη Μαρκ Γουάτνι (Ματ Ντέιμον). Τον θεωρούν νεκρό. Ο Μαρκ ξυπνάει μετά την καταιγίδα μισοθαμμένος στην κόκκινη άμμο, σαν ναυαγός σε νηνεμία, και σέρνεται μέχρι τις εγκαταστάσεις που πρόλαβαν να στήσουν (φαντάζουν σαν φυλάκιο στην πιο μακρινή μεθόριο του ανθρώπου). Στις αρειανές του μέρες, που ακολουθούν, οργανώνει τη ζωή του σαν Ροβινσώνας. Το ένστικτο της επιβίωσης είναι πιο ισχυρό από τον φόβο. Πιο έξυπνος από τον Εξωγήινο του Σπίλμπεργκ (που έμοιαζε με μασκότ για παιδικά δωμάτια) καλλιεργεί την κόκκινη έρημο (μετατρέπει τα οργανικά του απόβλητα σε γόνιμο χώμα) και καταφέρνει να επικοινωνήσει με τη Γη. Το «προϊστορικό» Pathfinder είναι κάπου εκεί έξω, θαμμένο στην άμμο. Το ταξίδι της επιστροφής αυτού του Ε.Τ. στο σπίτι θυμίζει το αληθινό θρίλερ που έζησαν οι αστροναύτες Τζιμ Λόβελ, Φρεντ Χέιζ και Τζακ Σουίγκερτ στο κόκπιτ του «Απόλλων 13», αλλά και τον ρεαλισμό της μυθοπλασίας του Αλφόνσο Κουαρόν στο προπέρσινο «Gravity».

Ο Σκοτ με τη «Διάσωση» δεν διεκδικεί την καταξίωσή του ως ένας μετρ της επιστημονικής φαντασίας. Το έχει ήδη πετύχει στο δυστοπικό «Blade Runner», το οποίο διαδραματίζεται στη Γη, αλλά και στο κλειστοφοβικό «Αlien», στο οποίο η επιστημονική φαντασία και το θρίλερ συγκλίνουν σε μια αλληγορία με ψυχαναλυτικές διαστάσεις. Εκεί, κατάφερε να συνδέσει τον ενστικτώδη φόβο του ανθρώπου απέναντι στο άγνωστο με τον φόβο της γυναίκας μπροστά στο σεξ. Η Ρίπλεϊ και το Αλιεν φαντάζουν σαν την Ωραία και το Τέρας! Σήμερα, γίνεται παράδοξα δημαγωγικός (εξαφανίζει τους Ρώσους από τον διαστημικό χάρτη και απλώνει φιλικά το χέρι στους Κινέζους). Στρέφεται με αισιοδοξία στο μέλλον. Γινόμαστε υπερβολικοί, αλλά η επιστημονική φαντασία ελπίζει ξανά σε συναρπαστικές περιπέτειες πιο μακριά από το φεγγάρι.

Δείτε

«Η διάσωση» (The Martian, 2015)
O Ρίντλεϊ Σκοτ (φωτ.) επιστρέφει στο Διάστημα, μεταφέροντας στην οθόνη το μυθιστόρημα του Αντι Γουίρ «Ανθρωπος στον Αρη» (εκδόσεις Παπαδόπουλος). Ενας αστροναύτης, ναυαγός στον Κόκκινο Πλανήτη, καταφέρνει να επιβιώσει ολομόναχος 1.387 ημέρες! Παράλληλα, στη Γη η NASA σχεδιάζει πυρετωδώς τη διάσωσή του. Το 3D, το οποίο δεν υποφωτίζει την ταινία, προκαλώντας πονοκέφαλο, κάποιες στιγμές την κάνει αρκετά εντυπωσιακή. Παίζουν: Ματ Ντέιμον, Τζέσικα Τσάστεϊν, Τσιουέτελ Ετζίοφορ, Σον Μπιν, Τζεφ Ντάνιελς, Κρίστεν Ουίγκ, Ντόναλντ Γκλόβερ. (Προβάλλεται στις αίθουσες)

«Προμηθέας» (Prometheus, 2012)
Το προηγούμενο ταξίδι του Σκοτ στο Διάστημα. Το 2094, το διαστημόπλοιο «Προμηθέας», επανδρωμένο με τα μέλη μιας επιστημονικής αποστολής, προσεδαφίζεται στον δορυφόρο ενός άγνωστου πλανήτη. Μια τοιχογραφία που έχει βρεθεί σε ένα σπήλαιο της Σκωτίας τούς οδήγησε εκεί. Παίζουν: Νούμι Ράπας, Λόγκαν Μάρσαλ-Γκριν, Μάικλ Φασμπέντερ. (Σε dvd)

Δημοσιεύτηκε στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 4-10-2015

Μια σκέψη σχετικά μέ το “Διάσωση

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s