Αντιρρησίας συνείδησης ***

h

Ο Μελ Γκίμπσον σκηνοθέτησε μια πολεμική περιπέτεια, που τον ήρωά της τον έχει στοιχειώσει η βιβλική εντολή «Ου φονεύσεις». Στο «Ο Τζόνι πήρε το όπλο του» (1971), αντιπολεμική ταινία του αριστερού Ντάλτον Τράμπο που μοιάζει με βιβλική παραβολή, ένας νεαρός Αμερικανός πηγαίνει εθελοντής στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο για να γυρίσει μια άμορφη μάζα από κρέας. Μονάχα η καρδιά του και το μυαλό του παρέμειναν στη θέση τους για να θυμίζουν πώς ήταν ο άνθρωπος πριν γίνει ήρωας.

Στον «Αντιρρησία συνείδησης» (όπου ανθρώπινα μυαλά τινάζονται στον αέρα και ανθρώπινα μέλη γίνονται ένα με τη λάσπη στην γκρίζα ιαπωνική νήσο Οκινάουα), ο Γκίμπσον σχεδόν ανορθόδοξα μετακινεί το αντιπολεμικό δράμα στον αντίποδα της εμβληματικής ταινίας του Τράμπο. Εχει άλλα κατά νου: να επαναβεβαιώσει τις αξίες του ήρωα και του καλού πατριώτη. Ο Τράμπο κατέφυγε στη γόνιμη φαντασία του. Ο Γκίμπσον, που άφησε το όπλο του προτάσσοντας τη Βίβλο στον εχθρό, στηρίχθηκε σε αληθινά γεγονότα.

Το σενάριο βασίζεται στην ιστορία του υπαρκτού Ντέσμοντ Τ. Ντος, που πήρε μέρος στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ως νοσοκόμος και έσωσε 75 ζωές στη μάχη-σφαγείο της Οκινάουα. Ηταν ο πρώτος αντιρρησίας συνείδησης του αμερικανικού στρατού που παρασημοφορήθηκε με την ύψιστη στρατιωτική διάκριση στις ΗΠΑ, το Μετάλλιο Τιμής. Η πίστη του (ήταν μέλος της Εκκλησίας των Αντβεντιστών της Εβδομης Ημέρας και τηρούσε πιστά τις Δέκα Εντολές) δεν του επέτρεπε να πιάσει όπλο ούτε για τους τύπους.

Το πρώτο μέρος της ταινίας (γύρω από την παιδική ηλικία του Ντος, αλλά και γύρω από το μαρτύριο που πέρασε στο κέντρο νεοσυλλέκτων όταν κατατάχθηκε ως εθελοντής) ακολουθεί μια κλασική χολιγουντιανή συνταγή: το άτομο έρχεται σε σύγκρουση με κανόνες, που εδώ καταστρατηγούν την ελευθερία του προσβάλλοντας βάναυσα την ηθική και τον πατριωτισμό του.

Στο δεύτερο μέρος, στην Οκινάουα, όπου έλαβε χώρα μία από τις πιο πολύνεκρες μάχες του πολέμου στον Ειρηνικό, ο Γκίμπσον περιγράφει με απίστευτο ρεαλισμό τη φρίκη του πολέμου. Μεγεθύνει το σπλάτερ μέχρι να το φέρει στις διαστάσεις ελεγείας· καταφέρνει να ξεπεράσει σε ένταση ακόμη και τον Σπίλμπεργκ, στη σεκάνς της απόβασης στη Νορμανδία στη «Διάσωση του στρατιώτη Ράιαν.

Στον χριστιανικό «Αντιρρησία συνείδησης», όπου ο παράδεισος έχει γίνει κόλαση, το φονικό όπλο φαντάζει σαν πειρασμός, τον οποίο πρέπει να αποφύγει ο στρατιώτης παραμένοντας ενάρετος μέχρι την κορυφή του Γολγοθά του.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s