O Bαλέριαν και η πόλη με τους χίλιους πλανήτες

η.JPG

 

Προς τα μέσα της δεκαετίας του ’80, εποχή δύσκολη για τη γαλλική ταινία, εμφανίστηκε ο Λικ Μπεσόν. Το «Μια νύχτα στον υπόγειο», το σκηνοθετικό του ντεμπούτο, είχε στιλιζάρισμα, καταιγιστικό ρυθμό και χαρακτήρες που θύμιζαν καρτούν. Στοιχεία, που απομάκρυναν περίτεχνα το αστυνομικό φιλμ από τον ρεαλισμό και έφεραν μια αύρα ανανέωσης σε ένα σινεμά που είχε βαλτώσει λόγω κρίσης. Λίγο μετά ήρθε το «Απέραντο Γαλάζιο», τεράστια εμπορική επιτυχία που έκανε διάσημο τον ίδιο, αλλά και την Αμοργό. Τα καλοκαίρια ακόμη και σήμερα σε καφενεία του νησιού η ταινία παίζεται ολημερίς σε dvd.

Στο πέρασμα του χρόνου ο Μπεσόν έγινε για την γαλλική κινηματογραφική βιομηχανία ό,τι και ο Σπίλμπεργκ για το Χόλιγουντ. Το «Νικίτα», το «Λεόν» ή το «Πέμπτο στοιχείο» ήταν κομβικοί σταθμοί της λαμπρής διαδρομής του.

Το σημερινό διαπλανητικό του ταξίδι, το «Ο Βαλέριαν και η πόλη με τους χίλιους πλανήτες», ήταν ένα όνειρο ζωής για αυτόν. «Οταν ήμουν δέκα χρονών, ανακάλυψα στις σελίδες του περιοδικού «Pilote» τον κόσμο του Βαλέριαν και Λόρελιν. Ερωτεύτηκα παράφορα την Λόρελιν και θέλησα να γίνω ο Βαλέριαν». Ο πρώτος έρωτας του Μπεσόν επήλθε το 1967, όταν πρωτοκυκλοφόρησε στη Γαλλία το κόμικ επιστημονικής φαντασίας των Πιέρ Κριστέν και Ζαν Κλοντ Μεζιέρ «Βαλέριαν και Λόρελιν» -σε αυτό στηρίζεται το σενάριο της ταινίας. Η επίσκεψή του στο πλατό του «Αvatar» τον έπεισε πως η τεχνολογία ήταν ο καλύτερος σύμμαχος για να γίνει το παιδικό του όνειρο πράξη.

Ρετρό και hitech ψυχεδέλεια

 Ενας νεαρός Δον Ζουάν και μια δυναμική κοπέλα, που της αρέσουν οι καθαρές κουβέντες και οι δεσμεύσεις, είναι το ζευγάρι των ηρώων στη νέα ταινία του Λικ Μπεσόν, φουτουριστικό δράμα με καλοφτιαγμένες εικόνες. Είναι ένας κόσμος από ειδικά εφέ, με ρετρό αίσθηση αλλά και ψυχεδέλεια, στον οποίο δεν χάνεις τον προσανατολισμό σου γιατί υπάρχει η ιστορία ως οδηγός. Μια φαντασμαγορική οδύσσεια του διαστήματος από τον Γάλλο σκηνοθέτη και παραγωγό. Η πληθωρικότητά του όμως είναι η αχίλλειος πτέρνα του και εδώ.

Τον 28ο αιώνα τα όρια μεταξύ της πραγματικότητας και της εικονικής διάστασής της σχεδόν έχουν εξαφανιστεί. Τα νοήμονα όντα του μέλλοντος, άνθρωποι ή απόκοσμα πλάσματα από μακρινούς γαλαξίες, διατρέχουν παράλληλα σύμπαντα όπως οι μάγοι της παιδικής μας ηλικίας. Ο Βαλέριαν και η Λόρελιν, πράκτορες της συμπαντικής ομοσπονδίας, πηγαίνουν στην πολυσυλλεκτική μητρόπολη Αλφα για να αποτρέψουν μια σκοτεινή δύναμη που απειλεί την ειρήνη στο σύμπαν.

Το 1997 στο «Πέμπτο στοιχείο», ο Μπέσον προσπάθησε να δημιουργήσει ένα δικό του «Μπλέιντ Ράνερ», με αναφορές στα κόμικ του Μοέμπιους και με κοστούμια για τους ήρωές του σχεδιασμένα από τον Ζαν Πολ Γκοτιέ. Σήμερα, το χωνευτήρι του αλέθει ευφάνταστα το «Star Wars», το «Tron», το «Avatar», αλλά και την «Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων». Κάποιες στιγμές έχεις την αίσθηση πως βουτάς σε έναν κόσμο χωρίς βαρύτητα, ανάμεσα στα μικροτσίπ ενός γιγάντιου υπολογιστή, για να καταλήξεις σε ένα ψυχεδελικό βυθό ολογραμμάτων. Το εξαιρετικό σάουντρακ είναι από τον Αλεξάντερ Ντεσπλά.

Δημοσιεύτηκε στη ΝΕΑ ΣΕΛΙΔΑ 3-9-2017

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s