Οι τρεις πινακίδες έξω από το Εμπινγκ στο Μιζούρι

60

Πιο συμπαγής και στέρεα κινηματογραφική φόρμα, για να εικονογραφηθεί η απόγνωση, από αυτή που μας προσφέρουν το σενάριο και η σκηνοθεσία του Μάρτιν ΜακΝτόνα δεν θα μπορούσε να υπάρξει. Ο τίτλος, σκέτος σιδηρόδρομος, μας κατευθύνει σ’ ένα δράμα που θα μπορούσαμε να το παρομοιάσουμε με καζάνι που σιγοβράζει από καιρό κι είναι έτοιμο να σκάσει.

Η κωμόπολη Εμπινγκ στο Μιζούρι είναι ένας μικρόκοσμος σε ακινησία και φαινομενική γαλήνη. Δείτε τον και σαν έναν μικρό τυπικό αμερικανικό παράδεισο, που θα μπορούσε αίφνης να μετατραπεί σε σκηνικό μιας παραμυθένιας ταινίας για την οικογενειακή ευτυχία. Θα μπορούσε όμως να γίνει ιδανικό σκηνικό και για εφιαλτικές κωμωδίες, όπως το «Fargo» των αδελφών Τζόελ και Ιθαν Κοέν – η παρουσία της εξαιρετικής ΜακΝτόρμαντ εκκινεί τον συνειρμό.

Ο ΜακΝτόνα όμως δεν μπήκε σε τέτοια διλήμματα. Το δικό του Εμπινγκ μπορούμε να το φανταστούμε και σαν μια τεράστια θεατρική σκηνή όπου παίζεται ένα σύγχρονο, πολυεπίπεδο δράμα. Στόχος του δεν ήταν η έκρηξη, το θρίλερ με στιλ ή η θεαματική δράση, αλλά η βαλβίδα που εκτονώνει την ένταση, αλλάζοντας ενίοτε σελίδα στις ζωές των ανθρώπων.

Ο ΜακΝτόνα με μια έξυπνη κίνηση αλλάζει… χωροταξικά το κέντρο βάρους της δράσης, μεταφέροντάς το στο «νεκρό» σημείο του σκηνικού, σε έναν παλιό αυτοκινητόδρομο έξω από το Εμπινγκ, όπου ορθώνονται αχρησιμοποίητες τρεις τεράστιες διαφημιστικές πινακίδες. Η ηρωίδα του, η Μίλντρεντ Χέιζ, τις νοικιάζει για ένα έτος, με σκοπό να προβεί σε μια σιωπηρή διαμαρτυρία-αργό βασανιστήριο, σαν κι αυτό της σταγόνας, γι’ αυτούς που θεωρεί συνυπεύθυνους για τη δυστυχία της.

Η Μίλντρεντ θέλει να εξωτερικεύσει τη συσσωρευμένη οργή της. Κοντεύει να συμπληρωθεί χρόνος από την ημέρα που η κόρη της βρέθηκε δολοφονημένη και βιασμένη. Η αστυνομία δεν έχει βρει ούτε ένα ίχνος του δράστη, είτε γιατί δεν κάνει σωστά τη δουλειά της είτε γιατί έχει άλλες προτεραιότητες, όπως τη διατήρηση της «λευκής υπεροχής» στο Εμπινγκ.

Το φιλμ θα μπορούσε να ’χει μορφή σύγχρονου γουέστερν, αν η Μίλντρεντ απελευθέρωνε εξαρχής πιο δυναμικά τον θυμό της στο κέντρο του Εμπινγκ, όπου βρίσκεται και το γραφείο του σερίφη. Κάποια στιγμή θα γίνει κι αυτό, όμως με στιλιζαρισμένο τρόπο, που σπρώχνει την αφήγηση προς το φανταστικό.

Το «Τρεις πινακίδες έξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι» σεναριακά ξεκινάει από την αυτοδικία, το πιο διαδεδομένο κλισέ του αμερικανικού κινηματογράφου, για να εξελιχθεί αργά σε ένα διεισδυτικό δράμα. Δεν υπάρχουν καλοί και κακοί στο Εμπινγκ, μόνο άνθρωποι μπλοκαρισμένοι σε κάτι αόρατο, όπως ο θυμός της Μίλντρεντ πριν εξωτερικευτεί, που τους καταστρέφει και τους καταπίνει.

Η απόφαση της λιγομίλητης γυναίκας να καταγγείλει δημοσίως την απραξία της αστυνομίας θα προκαλέσει ντόμινο αντιδράσεων στο Εμπινγκ. Η επικοινωνία -η διαφημιστική οδός που επιλέγεται από την ηρωίδα για να κάνει ορατή την απόγνωσή της- θα φέρει τη σύγκρουση (που περιγράφεται περισσότερο ως φαντασιακή) κι αυτή με τη σειρά της ίσως οδηγήσει στην αληθινή επικοινωνία μεταξύ των «εχθρών». Το τέλος της ταινίας, το οποίο αφήνει ανοιχτό ο ΜακΝτόνα, είναι ενδεικτικό.

Οι «Τρεις πινακίδες έξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι» είναι μια ταινία αριστοτεχνικά δομημένη μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια του σεναρίου, αλλά και σκηνοθετημένη με τρόπο που «χωνεύει» το παράλογο χιούμορ ή το σουρεαλιστικό στοιχείο σε μια απλή και λιτή αφήγηση. Αποστασιοποιημένος από τις ευκολίες του στιλ και των κλισέ ο ΜακΝτόνα εμπιστεύεται στο έπακρο τους βασικούς ηθοποιούς του, τη Φράνσις ΜακΝτόρμαντ, τον Γούντι Χάρελσον και τον Σαμ Ρόκγουελ.

Τον ΜακΝτόνα τον πρωτογνωρίσαμε το 2008, όταν προβλήθηκε η «Αποστολή στην Μπριζ», μια μαύρη κωμωδία με χαμηλούς τόνους και τάσεις προς το παράλογο και τη μελαγχολία. Τα ίδια στοιχεία υπάρχουν και στη σημερινή ταινία του.

Δημοσιεύτηκε στη ΝΕΑ ΣΕΛΙΔΑ 21-1-2018

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s