Λεωφόρος της Δύσης

Κομπάρσοι σε αυτό το αριστούργημα του Μπίλι Γουάιλντερ είναι ο Μπάστερ Κίτον και ο Σεσίλ ντε Μιλ και πρωταγωνίστρια η Γκλόρια Σουάνσον -μυθική σταρ και σύμβολο ερωτισμού στην εποχή της ακμής του βωβού κινηματογράφου. Στη «Λεωφόρο της Δύσης», που παρά τα εξήντα της χρόνια παραμένει άφθαρτη από το πρώτο μέχρι το τελευταιο καρέ, η Σουάνσον ουσιαστικά παίζει τον εαυτό της, μια ξεπεσμένη βαμπ σε έναν ετοιμόρροπο πύργο σαν σκιά από ιστορία του Εντγκαρ Αλαν Πόε. Ο Γουάιλντερ χρησιμοποίησε μοτίβα του φιλμ νουάρ και του μελοδράματος συνθέτοντας μια σκοτεινή ταινία γύρω από το παρασκήνιο της λαμπερής βιομηχανίας του θεάματος. Στη «Λεωφόρο της Δύσης» το πτώμα ενός σεναριογράφου αφηγείται την ιστορία του με φωνή εκτός κάδρου, το πώς κατέληξε στην πισίνα της ξεπεσμένης και μισότρελης βαμπ.
Βρισκόμαστε στο Χόλιγουντ στην αυγή της δεκαετίας του ’50. Ο Τζο Γκίλις, ένας αποτυχημένος σεναριογραφος που ονειρεύται ντόλτσε βίτα και δημοσιότητα, κινδυνεύει να χάσει το αγαπημένο του σπορ αυτοκίνητο γιατί δεν έχει να πληρώσει τη δόση. Οι δοσατζήδες δεν αστειεύονται και τον καταδιώκουν με άγριες διαθέσεις στο Μπέβερλι Χιλς. Ο Γκίλις προσπαθώντας να τους ξεφύγει με το αυτοκίνητό του μπαίνει σε έναν παράδρομο της Σάνσετ Μπούλεβαρντ που καταλήγει σε μια επιβλητική βίλα με εμφανή σημάδια εγκατάλειψης. Ξαφνικά είναι σαν να βρέθηκε σε έναν φανταστικό και αλλόκοτο κόσμο. Ενας παράξενος μπάτλερ τον υποδέχεται και τον οδηγεί στην οικοδέσποινα της βίλας, την ξεχασμένη σταρ του βωβού Νόρμα Ντέσμοντ, που φαντάζει σαν νεκροζώντανη σε μαυσωλείο.
Η Ντέσμοντ, που είναι προσκολλημένη στο παρελθόν και στα πρόθυρα της παράνοιας, πληρώνει αδρά τον αδέκαρο σεναριογράφο για να εγκατασταθεί στη βίλα και να διορθώσει ένα παραληρηματικό σενάριό της. Μια εκδοχή του μύθου της Σαλώμης με την οποία θέλει να επιστρέψει θριαμβευτικά στα πλατό. Οι καιροί όμως έχουν αλλάξει.
Ο σαρκασμός του Γουάιλντερ δεν έχει προηγούμενο. Η Σάνσετ Μπούλεβαρντ είναι το αδιέξοδο για τον Τζο Γκίλις (ο χαρακτήρας του έρχεται κατευθείαν από το φιλμ νουάρ), αλλά και ένας φανταστικός τόπος όπου το μελόδραμα πνίγεται σε μια ατμόσφαιρα ρομαντισμού. Η ξεπεσμένη Νόρμα Ντέσμοντ έχει ένα τραγικό βάθος πίσω από το προσωπείο της φαμ φατάλ. Οταν βγαίνει από τη φορμόλη (το ψέμα που αναπαράγεται διαρκώς από τον υπηρέτη της και πρώην σύζυγό της, τον οποίο ενσαρκώνει ο σκηνοθέτης Εριχ φον Στροχάιμ) καίγεται στο φως των προβολέων.

Δημοσιεύτηκε στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 30-6-2011

Σχολιάστε